
Absolvisem de 9 ani facultatea si lucrasem deja, un an, ca inginer si 8 ca profesor si, in tot acest timp, cochetam, ca oricare om, cu gandul de a gasi o idee geniala de afaceri, s-o aplic si apoi sa colind lumea, sa ma distrez si chiar sa ajut si pe altii.
NOTA: Acest articol iti aduce idei, lamuriri si chiar studii realizate de mine, pe parcursul a peste 18 ani de experienta in marketing, despre tot ce trebuie sa faci, ca sa aduci la viata propria idee si sa castigi maximul de pe urma ei, fara sa fii neaparat specialist in marketing, chiar de la inceput.
CE POT SA-TI GARANTEZ:
Cand esti pasionat de ceva cu adevarat si cauti o cale de a ajunge la prosperitate, de pe urma acelui lucru, chiar daca asa ceva s-a mai facut, este imposibil sa nu gasesti propriul mod de a straluci si castiga de pe urma lui la superlativ.
Regretatul Philip Seymour Hoffman, castigator al unui premiu Oscar, are o vorba de duh, care mi se pare geniala:

Analizand, daca se potriveste chiar peste tot, incep sa fiu total de acord, pentru ca, si atunci cand creezi o poezie, tot despre o problema este vorba, nu? Ori vrei sa cuceresti pe cineva, sa impresionezi lumea sau sa scoti la suprafata o emotie, pe care n-o mai poti tine captiva in inima ta si vrei s-o impartasesti.
Ei, bine, pe vremea transformarii mele, ca viziune, internetul nu era asa avansat ca acum, ca sa ai acces rapid la toate cartile de pe planeta si sa le poti rasfoi “virtual”, dar, mutandu-ma in Bucuresti, am inceput sa-mi caut job-ul visat si, colindand librariile, dupa inspiratie, am dat peste o carte, care costa peste jumatate din salariul meu de profesor, care era atunci 650 lei.
Ea se cheama chiar asa: “GENIALA IDEE, CASTIGI BANI CU EA!?”
Cea mai ciudata chestie, este ca, acolo, la raftul de carti, mintea mi-a jucat feste si am refuzat sa vad si semnul intrebarii de acolo din titlu, eu intelegand, de fapt, ca acea carte imi furnizeaza, atat ideea geniala, de care aveam nevoie si metoda de a castiga banii meritati cu ea.
Pana la urma, cartea NU iti dadea ideea geniala, ci, genial era mai ales titlul, dar iti dadea o multime se sfaturi practice, foarte interesante si bine structurate, care acum sunt oarecum depasite, pentru ca tehnologia a avansat atat de mult, incat aplicarea lor nu se mai face in acelasi mod si cu aceleasi mijloace, dar substratul ramane.
Dar ce voiam sa-ti ofer cu articolul meu?
Este extrem de important cum iti setezi mintea si starea de spirit, cand ai de gand sa faci ceva in viata, pentru ca de aici pornesc toate si de aici apar miile de oportunitati.
Si, hai sa-ti explic de unde iese si ideea geniala, ca doar n-o sa te las asa ademenit de titlu, fara sa castigi cateva ponturi grozave, care sigur te vor ajuta sa reusesti.
De ce crezi ca am spus ca mi se pare geniala formularea lui F.S. Hoffman despre rezolvarea unei probleme?
Pai, care este, pana la urma, cea mai succinta definitie a antreprenorului?
ANTREPRENORUL este cineva care rezolva problemele oamenilor, facand din aceasta un profit.
Nu ti se pare ca este cea mai simpla si clara definitie, dar care iti limpezeste, de fapt, ceea ce trebuie, prioritar, sa punctezi?
Ce am invatat eu in peste 20 de ani de comunicare si cred ca-ti va folosi?
Ca sa pot lucra cu peste 800 de firme, a trebuit sa fac briefing-uri cu peste 3000 de firme, deci sa ma intalnesc cu peste 5000 de persoane. Spun asta, pentru ca adunasem la un moment dat peste 5000 de carti de vizita.
La acest numar nu am adunat pe toti cei care au participat la cursurile, seminariile sau workshop-urile mele, pentru ca as ajunge lejer la peste 7000.
Cred ca iti este clar ca toti cei cu care m-am intalnit aveau felurite probleme, de vreme ce eu vindeam media si strategie si ulterior branding si comunicare integrata, iar acum coaching, consultanta si training.
Ce crezi ca am constatat dupa intalnirea cu mii de oameni?
Peste 90% dintre cei cu care m-am intalnit, nu constientizau adevarata cauza a problemelor de marketing si strategie, pe care le aveau, ci confundau lucrurile si, de aceea, erau si suparati pe SOARTA sau pe comunicare.
In mintea lor, atunci cand ne intalneam pentru briefing, ei aveau alte asteptari, decat solutiile mele si doar din intrebari puse corect, ajungeam impreuna la aceleasi concluzii.
REALIZEZI CAT DE IMPORTANTA ESTE ACEASTA STATISTICA???
Deci, tu te specializezi enorm de mult intr-un domeniu, stiind ca este nevoie de ceea ce faci si, in schimb, oamenii carora li se potriveste asta, nu au habar ca, prin ceea ce ai de oferit, adica produse, servicii sau consultanta, li s-ar rezolva miraculos multe dintre problemele pe care le au.
Spun asta, pentru ca intotdeauna exista un lant de cauzalitate, iar o problema nerezolvata, o genereaza automat pe alta si, tot asa, dintr-una intr-alta, pana la esec.
DECI, CE TREBUIE SA FACI INAINTE DE A CAUTA O IDEE GENIALA DE DRAGUL UNEI IDEI.
1. FARA SA-TI DESCOPERI HARUL, TOTUL E IN ZADAR
Mai intai cauta sa-ti raspunzi, daca directia pe care mergi sa descoperi ideea, este derivata chiar din harul tau, pentru ca doar in felul acesta, nu vei simti ca muncesti, asa cum zice si Confucius:
“Alege-ti un job, care-ti place si nu vei munci nicio zi din viata ta”
Iar cand faci totul din pasiune, minunile vor RASARI neaparat, pentru ca asta este si ceea ce-i molipseste pe angajatii tai. Vor capata si ei curaj si vor crede mai mult in ceea ce fac pentru tine si vor spori toate deodata.
Warren Buffett spune despre alegerea job-ului parca asa:
“Daca iti cauti job-uri, doar pentru ca dau bine la CV, este ca si cum te-ai abtine sa faci sex la tinerete, ca sa-ti ajunga mai mult la batranete”
Chiar daca suna cam vulgara comparatia cu diferenta dintre a-ti urma visul si a lucra conjunctural si-mi cer scuze, ca n-am gasit alt mod mai plastic de a spune acelasi lucru, decat de a-l cita pe Warren Buffet, sunt perfect de acord cu toate consecintele acestui adevar.
2. VEZI LATURA PRACTICA sau APLICATIVA A HARULUI TAU, dar
Ai gasit HARUL, acum ia cea mai adanca problema, adica problema din spatele problemei celor cu care vrei sa interactionezi, ca sa poti castiga de pe urma solutiilor tale.
Dar, atentie, ca oamenii sunt sensibili doar la problemele pe care le constientizeaza cumva!
3. STUDIAZA SI FA PORTRETUL ROBOT, DECI PROFILUL CLIENTILOR IDEALI, CARORA S-AR POTRIVI SOLUTIILE TALE
ATENTIE: nu ai voie sa spui ca tuturor se potriveste, pentru ca, vorba proverbului: “Cine alearga dupa mai multi iepuri, nu prinde niciunul”
Deci, chiar daca ti-ai deschis un restaurant chinezesc in Targu Mures, nu spera ca toti oamenii din oras sunt potentialii tai consumatori, pentru ca oamenii stiu ca au o multime de optiuni si, cand trimiti un e-mail sau scrii pe un fluturas, cam asa:
CEL MAI NOU RESTAURANT CHINEZESC IN TG MURES – CEA MAI BUNA MANCARE CHINEZEASCA, nu le-ai dat nici macar consumatorilor de mancare chinezeasca suficiente motive sa treaca pe la tine, pentru ca esti prea generalist in exprimare.
DACA NU AI FACUT PROFILUL CLIENTULUI IDEAL, arunci banii pe fereastra, iar la final te superi pe viata, fara niciun motiv, crezand ca oamenii nu inteleg ce mare cadou le ofereai tu, cu retetele tale speciale.
4. DESCOPERA CE DORESC CEL MAI MULT CLIENTII TAI IDEALI
Deci sa nu cumva sa spui: ISI DORESC SA MANANCE SAU SA MANANCE BINE SAU SA MANANCE DIVERSIFICAT SAU MANCARE EXOTICA, PENTRU CA AI RATAT AFACEREA SI SE ALEGE PRAFUL DE IDEEA TA SI DE VISUL TAU.
5. VEZI CE ADUCE NOU IDEEA TA, IN VIATA CLIENTILOR IDEALI
Oamenii vor sa se bucure de viata, ca si tine si, daca nu vii cu ceva nou, intotdeauna vor fi atrasi de alte “BECULETE SCLIPITOARE” aprinse de celelalte IDEI GENIALE din jur
CONCLUZIILE DE FINAL SI DE UNDE RASARE GENIUL IDEII TALE
EXEMPLU:
Daca ai urmat cu atentie cei 5 pasi si esti sigur ca HARUL TAU este ospitalitatea, pe care ai personalizat-o cu tenta chinezeasca a stilului de a te hrani si, ca urmare, ai avut inspiratia sa lansezi un restaurant chinezesc in Targu Mures, gasind si niste retete si bucatari pe masura pasiunii tale pentru mancare exotica de calitate, inseamna ca este un inceput genial.
Si apoi ai sa spui:
Totusi mi-am dorit mult mai mult, de ce nu merge, cum ma asteptam?
Am respectat pasii, asa cum spui: sunt un om ospitalier, ma pricep la mancare chinezeasca, am luat cei mai buni bucatari, am angajat ospatari buni, servicii de delivery bune, spatiu, decoratiuni, tot.
N-am facut tot ce trebuia?
Mai mult, am imprastiat si fluturasi, am dat si e-mail-uri, am facut tot ce trebuie.
EI, AICI E PROBLEMA >> TOT CE AI FACUT TU, FACE CAM TOATA LUMEA, IAR ASTA OFERA O PERSPECTIVA PREA PREVIZIBILA A LUCRURILOR
Si-ti garantez ca de-aia nu-ti va iesi.
DE ACEEA, revin si spun altfel:
FIECARE PAS DIN CEI 5 AMINTITI AICI, ESTE O STIINTA IN SINE
1. ESTE O ARTA SA-TI GASESTI HARUL IN FORMA LUI CEA MAI PURA, PENTRU CA UN OM CREDE CA SI-A GASIT HARUL DE CATEVA ORI IN VIATA SI, UNEORI FOARTE TARZIU SI-L GASESTE CU ADEVARAT, REGRETAND CA NU S-A CONCENTRAT MAI MULT SA SAPE MAI ADANC
2. ESTE O STIINTA SA IMBRACI HARUL IN LATURA LUI APLICATIVA, SA STABILESTI PRETURILE, SA CONCEPTUALIZEZI CEEA CE FACI, SA OFERTEZI CU TALENT ACEST LUCRU
3. ESTE TOT O ARTA SA FACI PORTRETUL ROBOT AL CLIENTILOR TAI IDEALI, ASTFEL INCAT EI SA RASARA DIN MULTIME SI SA SPUNA: VREAU SI EU CE OFERI TU
4. TOT ARTA SI CHIAR MATEMATICA, ESTE SI SA AFLI CU PRECIZIE, CE-SI DORESC EI MAI MULT SI NU SA PRESUPUI ASA PUR SI SIMPLU IN LOCUL LOR
5. TE VEI SIMTI CA UN NABAB siVEI AVEA AFACEREA PE PILOT AUTOMAT, DOAR DACA ITI IESE SI CU PROIECTIA SI COMUNICAREA NOUTATII PE CARE O ADUCE HARUL SI IDEEA TA GENIALA IN VIATA CLIENTILOR TAI IDEALI
Asadar, daca toti pasii astia i-ai facut ca un autentic responsabil, fata de rolul harului tau pe Pamant, trebuie sa realizezi ca munca ta este sa cuceresti, rand pe rand, fiecare suflet, caruia i te adresezi.
Nu vreau sa sune prea patetic, dar, sa stii ca, exact asa stau lucrurile, daca chiar tinzi la adevarata prosperitate, pentru ca autenticul din faptele tale se va vedea, iar cei carora le pasa doar de bani sunt mirositi imediat.
CE INSEAMNA REZOLVAREA SUPERIOARA A PROBLEMEI IMPLINIRII VISULUI TAU?
CAND AI O MULTIME DE OPTIUNI, asa cum au oamenii zi de zi, mancarea este doar o particica, de aceea, fiecare o vede diferit.
Deci, ceea ce ai tu de oferit, are foarte multe valente:
– Unul mananca mancare chinezeasca doar de curiozitate
– Altul, ca sa slabeasca
– Altul, ca este sanatoasa si nu se baloneaza
– Altul, ca este dulce
– Altul, ca cocheteaza cu budismul sau cu yoga
– Altul, ca este mai aproape restaurantul tau
– Altul, ca se satura, fara sa fie balonat
– Altul, ca pretul este decent in raport cu ce a primit
– … si multe alte motive, care de care mai interesante
MAI MULT DECAT ATAT
Un om are sau poate avea un buget fix de cheltuieli pe fiecare zi, deci el are de ales intre a servi o mancare chinezeasca si a folosi acei bani pentru un film, o iesire la cafenea sau altceva.
Asta inseamna ca tu nu concurezi doar cu restaurantele de alt profil si cu restaurantele chinezesti, ci cu mult mai mult decat atat.
ACUM INTELEGI CAT DE IMPORTANT ESTE CA, MAI INTAI, SA ATRAGI ATENTIA INTR-UN MOD SPECTACULOS, CELUI CARUIA TE ADRESEZI?
INTRE DOI OAMENI, CARE APARENT REZOLVA ACEEASI PROBLEMA, OAMENII IL VOR ALEGE PE CEL CARE INTELEGE CA EI NU AU CUM SA VADA DIN PRIMA PROBLEMA DIN SPATELE PROBLEMEI, PENTRU CA ALTFEL N-AR MAI FI AVUT-O.
De aici decurge si imposibilitatea de a distinge clar intre doi sau mai multi competitori, iar alegerea este intotdeauna EMOTIONALA.
DECI CASTIGA CEL CARE LE ACORDA TIMP, AJUTANDU-I SA O DESCOPERE SI REGIZEAZA MAI CU TALENT ACEST PARCURS DE INVATARE.
Deci, daca ai avut ideea geniala de a porni de la problema din spatele problemei, atunci asta este cu adevarat genial, pentru ca, doar asa, oamenii vor intelege ca tu esti cel mai valoros rezolvator, tocmai pentru ca ai regizat un parcurs de invatare pentru ei, dar nu la modul brutal.
Acum sa reluam:
Cand tu cunosti problema din spatele problemei, GENIALITATEA TA VINE, NU DIN IDEE NEAPARAT, NICI DIN MANIERA, CI DIN VIZIUNEA DE A REZOLVA ACEA PROBLEMA IN LANT.
Si asta este valabil in toate domeniile de activitate: SANATATE, TURISM, VANZARI, CONSULTANTA DE AFACERI, EDUCATIE, etc..
De aceea, membri Problem Solving ACADEMY, asta au invatat de fapt si de aici apare si succesul lor:
1. Sa-si descopere mai intai harul
2. Sa descopere problemele din spatele celor care se vad sau care par observabile la prima vedere
3. Sa creeze un SETUP FORMIDABIL, prin care cei cu care interactioneaza, sa intre pe un parcurs de invatare de tip EXPERIENTIAL
4. Sa rezolve simultan si demonstratia EXPERIENTIALA, care ii pozitioneaza ca pe cel mai bun rezolvator al acelei probleme
Spun asta, pentru ca insist pe MANIERA. Chiar daca tu cunosti bine problema si cum se rezolva ea cu maxim de talent, nu ai cum sa mergi la cei carora li se potriveste treaba asta si sa le spui:
Bai, vezi ca ai o problema si doar eu ti-o pot rezolva la nivel superior.
Daca nu-i treci printr-un proces EXPERIENTIAL, care sa-i faca sa te si cunoasca mai bine si sa vada cat de pasionat esti (nu sa le spui tu ca esti), la capatul acestei experiente, ei vor avea in minte ca, acum, dupa ce si-au descoperit adevarata problema, imposibil sa nu fie si cineva, care sa le-o rezolve si foarte ieftin.
Daca, in schimb, faci cele doua lucruri cu talent, oamenii vor crede in viziunea ta si nu vor mai cauta pe altii sa le rezolve problemele
“Ca sa rezolvi o problema sau sa atingi un obiectiv, nu trebuie sa stii toate raspunsurile in avans. Ci trebuie sa ai o idee clara asupra problemei sau obiectivului pe care vrei sa-l atingi” – W. Clement Stone
Asadar, singura modalitate de a castiga exact cat crezi tu ca meriti, este sa intelegi ca ATENTIA este pe primul plan.
Nu poti avea COTA DE PIATA, fara sa ai inainte de asta O COTA CONSIDERABILA DE ATENTIE.
Iar TOATA ARTA din chestia asta este sa stii sa convertesti cat mai mult din COTA DE ATENTIE intr-o VERITABILA COTA DE PIATA.
DE ACEEA, AFACERILE DEVIN O SCENA SI MUNCA TREBUIE SA DEVINA UN SPECTACOL. (J. PINE & G.H. GILMORE
Toata munca unui specialist in marketing se transforma, de fapt, intr-o REGIZARE DE EXPERIENTE si asta este ARMA SECRETA, pe care o predau la CURSUL DE MARKETING EXPERIENTIAL.
Cum te-ai simti sa descoperi, ca, facand niste pasi concreti: 1 – 2 – 3 – 4, clientii nu numai ca vor cumpara, fara sa le ceri sa cumpere, ci vor si povesti despre experienta lor?
Comentarii recente